Wat is 360 graden content en wat zijn de voordelen?
Het wordt door de enorme hoeveelheid data op internet steeds lastiger om de aandacht van de consument te trekken. De aandacht van de internetgebruik moet binnen een fractie van een seconde getrokken worden. Ondanks dat het steeds lastiger wordt om online op te vallen komen er wel steeds meer nieuwe mogelijkheden die de succesrate kunnen verhogen. In dit artikel lees je over een relatief nieuwe manier van content overbrengen, namelijk: 360 graden fotografie & 360 graden video.
360 graden fotografie & 360 graden video.
360 Graden fotografie en 360 graden video is een zeer transparanten manier van informatie overbrengen omdat vrijwel alles in beeld gebracht kan worden. Dit wordt ook wel ‘immersive content’ genoemd. Het is content die je het gevoel geeft dat je eventjes op een andere plek bent.
Hoe wordt 360 graden content gemaakt?
Technisch gezien is er steeds meer mogelijk op het gebied van 360 graden content. Het is dan ook logisch dat je deze vorm van content online steeds vaker tegen komt (vooral op Facebook & Youtube). Bij het creëren van 360 graden content wordt er gebruik gemaakt van een camera met 2 (of meerdere) fish-eye lezen. Op deze manier wordt het makkelijk gemaakt om de volledige omgeving in één keer te registeren. Na de opnamen worden 2 of meerdere beelden aan elkaar geplakt, dit wordt ook wel stitchen genoemd.
De 360 graden camera
Je kunt zelf al eenvoudig starten met het maken van 360 graden content. Consumentencamera’s zoals bijvoorbeeld de Samsung Gear 360 & Garmin Virb 360 zijn prima camera’s om te beginnen als hoge kwaliteit niet van groot belang is. Voor 360 content van hoge kwaliteit (8K) is het aan te raden om contact op te nemen met een professioneel bedrijf. De kosten van apparatuur waarmee hoge kwaliteit 360 content gemaakt kan worden stijgt namelijk exponentieel. Hoe beter de kwaliteit, hoe duurder de apparatuur en software. Een specialist inhuren die beschikking heeft over de apparatuur en kennis en meedenkt over het verhaal levert het beste eindresultaat op.
Waar bekijkt men 360 graden content?
De meeste 360 graden content wordt bekeken op een computer, tablet of smartphone. Het gebruik van de smartphone of tablet (touchscreen devices) creëren het beste effect omdat het mogelijk is om de kijkrichting van de 360 graden content te veranderen met je vinger. Er moet wel rekening gehouden worden met het feit dat niet alle browsers 360 graden content ondersteunen. Men zal gebruik moeten maken van Chrome, Edge of Firefox.
360 graden content inzetten voor marketing
De hoeveelheid 360 graden content dat bekeken kan worden op internet is de afgelopen jaren enorm gestegen. De grote vraag blijft hoe je 360 graden naast entertainment ook in kunt zetten in marketing campagnes. Wat zijn de voordelen?
360 graden content brengt jouw bedrijf naar de kijker
Ben je bijvoorbeeld de trotse eigenaar van een prachtige vergaderruimte en wil je men dat extra zetje geven om een online reservering te maken? Het plaatsen van 360 graden foto’s op Google, de website of in een virtuele tour kan daarbij helpen. Het wordt op deze manier mogelijk voor de potentiele klant om alvast een kijkje te nemen op de locatie.
De betrokkenheid van de kijker is hoger bij 360 video dan bij 2D video.
Uit onderzoek van Google & Colubia Sports-Wear blijkt dat 360 graden content voor duidelijk meer views, shares en volgers op social media zorgt. De resultaten waren duidelijk.
- 360 graden-content de ‘click through rate’ verhoogd (het aantal mensen die op de link klikten en zo op de doelpagina belanden). De 360-video lokte dus meer mensen naar het volledige videoverslag.
- De ‘interaction rates’ van de 360 graden content waren beter dan de ‘view-through rates’: mensen spenderen dus minder tijd aan het bekijken van de 360 graden content maar worden op die korte tijd meer getriggerd.
- De 360 graden content verpletterde de normale video op het vlak van ‘earned action metrics’
360 graden content ideaal voor meest populaire informatie bron: smartphone
Het is bekend dat men de meeste informatie vergaart via hun smartphone. Laat dit nu net het device zijn waar 360 graden content het best tot zijn recht komt. Zo kan men zijn telefoon in een VR-Bril zitten voor de meest unieke ervaring. Maar ook zonder bril kan de foto of video gemakkelijk bekeken worden door het gebruik van de beweging sensoren in de telefoon of gewoon met je vinger.
Benieuwd wat 360 graden content voor jou kan betekenen?
Laat het ons weten