Zo gebruik je 360 graden content en VR op een evenement.
Virtual reality is méér dan het alleen bekijken van filmpjes of gamen met behulp van een VR-Bril. 360 Graden content en virtual reality bieden tal van mogelijkheden vóór, na en tijdens het organiseren van een evenement.
“Het werd mij al snel duidelijk dat het niet alleen om een VR-bril gaat; dat is maar een onderdeel van VR. Ik had me niet gerealiseerd dan 360 graden foto’s en video’s ook een vorm van VR zijn. Waar het eigenlijk om gaat is dat je continu engaged met je publiek, voor, tijdens en na een evenement. Met VR kun je een groter publiek bereiken en veel beter de beleving overbrengen omdat je zoveel meer laat zien dan een tekst of ‘platte’ foto/video.”
Samira Salman
Maar welke mogelijkheden biedt virtual reality nu voor jouw evenement? Op deze vraag zullen we in dit artikel dieper in gaan.
Virtual reality gebruiken vóór het evenement.
Met virtual reality en 360 graden content kan de potentiële bezoeker nog voor de aanvang van het evenement het terrein verkennen en de sfeer proeven. Er zijn naast het laten zien van het evenemententerrein in virtual reality nog meer mogelijkheden om de aandacht van de potentiële bezoeker te trekken. Zo kun je er voor kiezen om er een interactieve game van te maken. Dit heeft Lipton Ice Tea bijvoorbeeld gedaan op het Amsterdam Dance Event. Zij hebben een 360 graden video gemaakt op het terrein van ADE en aan de Facebook gebruikers gevraagd of zij de 3 verborgen emoji’s konden vinden. Dit is natuurlijk een leuke en originele manier om de potentiële bezoekers spelenderwijs kennis te laten maken met het terrein en de sfeer van het evenement.
Virtual reality is niet alleen een waardevolle tool voor B2C marketing, ook voor B2B marketeers is het zinvol om na te denken over het inzetten van virtual reality. Voor evenementenlocaties geeft virtual reality de mogelijkheid om de organisatoren rond te laten kijken op de locatie. Met dit doel voor ogen maakte RedPanda voor CityLounge Apeldoorn deze virtuele tour.
Virtual reality gebruiken tijdens het evenement.
Er zijn een aantal leuke manieren om virtual reality in te zetten tijdens het evenement. Lees hieronder over drie tools die wij inzetten op evenementen.
360 Photobooth
De 360 graden Photobooth is een green screen kamer met in het midden een 360 graden camera. Met geavanceerde software wordt de groene kleur direct veranderd in een achtergrond naar keuze en begeven de gasten zich op de foto in een andere wereld. Zo kun je bijvoorbeeld het beeld creëren dat een bezoeker midden op mainstage staat en daar om zich heen kan kijken. Een mooi en origineel aandenken om na het evenement op te sturen naar de bezoekers. Zo zou je na het evenement kunnen mailen: “Weet jij nog dat je mainstage totaal op zijn kop zette!?”
Experience room
De Experience Room is een ruimte op het evenement waar je echt even het gevoel hebt op een andere wereld te zijn. In de experience room worden meerdere zintuigen geprikkeld. Tijdens de experience worden 360 video of VR gecombineerd met wind, warmte, geur en beweging. Deze tool leent zich perfect om de millennial die altijd zoekt naar nieuwe ervaringen te bereiken.
Virtual reality gebruiken na het evenement.
Wanneer het evenement is afgelopen is het nog niet helemaal klaar met de mogelijkheden van 360 graden content. Wanneer er bijvoorbeeld gebruik gemaakt is van een Photobooth of Experience Room kunnen de foto’s en video’s aan het einde van het evenement nog gedeeld worden. Daarnaast kun je tijdens het evenement 360 graden video’s & foto’s maken die je uiteindelijk kunt delen via de verschillende social media kanalen. Zo kun je op de meest realistische manier aan de mensen die niet zijn geweest laten zien wat ze gemist hebben. RedPanda maakte voor Strong Viking een virtuele tour waarmee deelnemers en potentiële deelnemers het evenement nog eens mee kunnen maken. Bekijk hieronder de 360 graden video die onderdeel is van de virtuele tour.
Benieuwd wat Virtual Reality voor jou kan betekenen?
Laat het ons weten.