De beste Virtual Reality experience marketing campagnes.
Virtual Reality (VR) wordt door een steeds groter publiek geadopteerd en deze groei zal de komende jaren doorzetten. Het inzetten van VR als marketingtool is iets waar marketeers zeker aan moeten denken in 2019. Hieronder lees je wat interessante feiten over de VR markt en later in dit artikel gaan we in op experience marketing campagnes die gebruik maken van virtual reality.
- De markt van virtual reality en augmented reality in 2020 wordt geschat op 29,5 miljard dollar.
- Het aantal VR headsets dat tot en met 2020 verkocht gaat worden wordt geschat op 82 miljoen stuks. Dit is een groei van 1507% ten opzichte van 2017.
- 75 Procent van de meest waardevolle merken ter wereld hebben virtual reality of augmented reality ingezet in marketingcampagnes.
- Er zijn meer dan 200 verschillende VR headsets te koop.
Wat is VR?
Virtual Reality (VR) is een vorm van interactieve media dat gebruikers in een 3D wereld onderdompelt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een headset met speciale lenzen om een echte of fictieve situatie te simuleren.
Bedrijven in verschillende branches ontdekken de mogelijkheden van VR om mensen naar plaatsen te transporteren waar zij normaal gesproken moeilijk of niet kunnen komen. Filmdistributeurs geven hun publiek bijvoorbeeld de mogelijkheid om een film te ervaren alsof zij een karakter uit de film zijn. Andere bedrijven gebruiken VR om hun producten of diensten te promoten of personeel te werven en te trainen.
De beste VR marketing campagnes
Ben jij op zoek naar inspiratie voor een eigen VR experience marketing campagne? RedPanda is gespecialiseerd in het ontwikkelen van meeslepende virtual reality experience marketing campagnes. Hieronder lees je over onze favoriete VR marketing campagnes.
1. The hidden worlds of national parks – 360 graden virtuele tour
Deze interactieve documentaire in de vorm van een prachtige virtuele tour maakt het mogelijk om de mooiste National Parks in de VS te bezoeken. In de experience leidt een locale ranger de kijker rond door ieder park. Zo kan er onder anderen over actieve vulkanen gevlogen worden in Hawaii, gesnorkeld worden in de koraalriffen van de Dry Tortugas en kan er gekayakt worden door de fjords van Alaska. De onderstaande video is een voorproefje van de virtuele tour. Wat wij zo goed vinden aan deze virtuele tour is dat 2D video, 360 graden fotografie, 360 graden video en webdesign naadloos in elkaar overgaan. Ben je geïnteresseerd? Bekijk hier de volledige virtuele tour.
2. Jack Ryan VR park op Comic-Con 2018
Free-roam VR is een nieuwe vorm van virtual reality waarbij de gebruiker door middel van een rugzak-PC, VR headset en hand -en voet trackers vrij rond kan lopen door de digitale omgeving. Disney’s ‘The Void’ en het Australische ‘Zero Latency’ zijn voorlopers in deze vorm van VR. Het is prijzig om te ontwikkelen, maar de mogelijkheden van free-roam VR in experience marketing campagnes zijn eindeloos.
Om de nieuwe TV serie Tom Clancy’s Jack Ryan te promoten werd op de San Diego Comic-Con een free-roam VR park gebouwd. Uitgerust met een PC-rugzak, Oculus Rift en hand -en voet trackers konden bezoekers van het evenement zich inleven in Jack Ryan, de hoofdpersoon van de serie. Toen het RedPanda team een tijdje terug voor het eerst kennismaakte met Free-roam VR waren we meteen verkocht. De enorme bewegingsvrijheid zorgt voor een onvergetelijke, meeslepende ervaring. En daar hebben de makers van deze experience geweldig gebruik van gemaakt! Bekijk hieronder de video.
3. Old Irish VR experience
Live marketing ervaringen (experience marketing) kunnen deelnemers verrassen, shockeren en inspireren. Meestal jagen ze de deelnemer echter geen angst aan. Het biermerk Old Irish nodigde voorbijgangers in het Georgische Tiblisi uit om de Ierse cultuur te leren kennen tijdens een virtual reality ervaring. Door een VR headset bekeken de deelnemers een 360 graden video van de prachtige Ierse natuur, waarna ze ‘virtueel’ een traditionele Ierse pub binnenkwamen, tot irritatie van de locals in de pub. Maar… Old Irish had een verrassing voor ze die de ervaring ineens heel erg realistisch maakte. Bekijk hieronder de video.